Suomipuku

Jäsenyritykset

Suomipuvun historiaa

Ajatus joka johti Suomipuvun syntymiseen syttyi tarpeesta tehdä kansallispuku. Kansallismuseon asiantuntijan mukaan oli aika saada jotakin uutta, kansallispukuja oli jo liikaakin.

Helmi Kotasen ajatuksissa alkoivat hahmottua kauniin maan synnyttämät uudet ja omaehtoiset kuviomallit. Puvun kaikki materiaalit ovat kotimaisia, valmistus käsityötä. Rakennemallit ovat perinnettä 1700-1800 lukujen vaiheilta, silloin vaikuttivat Aleksis Kivi ja Henrik Gabriel Porthan. Heille suomenkieli oli sydämen asia.

Suomipuku
Kuvat: Helmi Kotanen

Näyttelyt

Liity jäseneksi

Puku virallistettiin kansallispukujen julkistamistilaisuudessa Tampereella 26.4.1984. Puvun kuviomallit olivat uusia, muuten kaikki oli perinnettä. Erotukseksi ulkomailta tuotuihin malleihin perustuvista kansallispuvuista oli luotu uusi sana: uusperinne.

Suomipuku on syntynyt olosuhteiden sanelemana. Se on innoittanut suojelunhalun omalla ajallamme luotua perinnettä kohtaan, myös vanhaa perinnettä kunnioittaen.
Puku on kuin luja side ihmisen ja Suomen luonnon välillä.

Suomipuku: Morsiamenpuku

Suomipuvusta kiinnostuneet ottakaa yhteyttä:

Helmi Kotanen
Kiljanderinkatu 11 A 5
40600 Jyväskylä

Raija Salomaa

Morsiamenpuku sopii jokaiseen juhlaan.